Tankar en kväll i Juli

Gud jag jobbar jobbar jobbar jobbar och jobbar, MEEEEEN SÅ KUL DET ÄR!

Visst att börja mitt i natten och sen gå hem och lägga sig när alla andra vaknar kanske inte är någon höjdare, MEN det går bra så länge jag får göra något jag älskar.

Nu har jag verkligen fått känna på hur det är att arbeta som konditor i ett par veckor och det är verkligen slitsamt för kroppen. Man står och går hela tiden, det är tunga lyft och som sagt, men lever sitt liv på fel tid av dygnet. Men det är verkligen värt det!

Jag höll räkningen en natt och då gjorde jag 30 tårtor (!!!). Var jag trött på det när jag gick hem? Nej! Visst ville jag hem och sova ett par timmar men jag såg ändå fram emot nästa natt då jag skulle få fortsätta att göra fler tårtor, bakelser och kladda med allt som hör till konditoryrket.




När jag står där mitt i natten och gör tårtor så brukar jag tänka tillbaka till när jag själv var liten och när man själv skulle få tårta. Jag kommer ihåg känslan när mamma kom hem med tårtkartongen i handen och man väntade med spänning när hon klippte av snöret runt kartongen, hon lyfte försiktigt på locket och där var den. Nästan så att man drog en suck över hur vacker den var.

Jag och min lillasyster bråkade ALLTID om vem som skulle få rosen. Egentligen tyckte jag inte speciellt mycket om den, men det var just det där att vinna över syrran och få rosen som var själva grejen och hade man ändå vunnit den så kunde man lika gärna tvinga i sig den också.

När jag fyllde 7 år, om jag inte minns fel, så hade min mormor beställt en tårta med en bild på mig som var ätbar. Det var riktigt häftigt och jag kan inte komma på att jag har stött på speciellt många liknande tårtor efter det.




Jag brukar tänka på dessa minnen när jag står där och knyter kartonger med tårtor mitt i natten och varje gång hoppas jag att jag själv kan ge samma lycka och känsla till någon annan när han/hon med spänning lyfter på locket och ser tårtan.

Ha en skön sommar och försjuttsingen ät mycket tårta! Man kan fira vad som helst, en födelsedag, namnsdag, början på semestern, eller varför inte bara unna sig något gott mitt i veckan?
Det är nu i sommar som jordgubbstårtorna och gräddtårtorna fyller kyldiskarna på konditorierna men snart fylls de på nytt med marsipantårtor, så snälla ni passa på!!!


Kram Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0