Kanelbullar

Ingredienser:

150g margarin
5 dl mjölk
50g jäst
½ tsk salt
1 ½ dl socker
ca 2 tsk stött kardemummakärnor
14 dl mjöl

Ingredienser till fyllning:
Smör
Kanel
Strösocker

Till pensling av bullarna behövs 1 ägg och pärlsocker

Gör så här:
Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och låt blandningen bli 37 grader. Lös upp jästen i en degbunke med degspadet. Tillsätt salt, socker kardemumma och det mesta av mjölet. Arbeta degen blank och smidig. Låt degen jäsa övertäckt i ca 30 min.

Knåda degen på en mjölad arbetsbänk. Dela degen i mindre delar och kavla ut till rektangulära kakor. Bred på smör och strö över kanel och socker. Rulla sedan ihop till kanelbullar, snäckor eller egen önskad form. Lägg i pappersformar på en plåt och låt jäsa under bakduk i ca 30 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och ha på pärlsocker.

Grädda mitt i ugnen i 250 grader ca 8 - 10 min, beroende på ugn.




Kanelbullar och ett glas kall mjölk! Muuuummms

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0