Cacao & Co Chocolate School

När jag fyllde år för några månader sen så fick jag i present en pralinkurs i Nora. OM jag var lycklig! Jag och mamma skulle alltså få åka iväg till Nora, bara hon och jag, och gå på en pralinkurs.

 
Chokladskolan är privatägd och drivs och ägs av pralinör Ingela Svedbro. Ingela har utbildat i att göra egna praliner sen 2004. Ibörjan av september 2009 öppnade hon upp portarna för chokladskolan i Nora.

Kl 13.00 började kursen och vi var nog sammanlagt 9 kursdeltagare, en lagomt stor och trevlig liten skara. Ingela började att presentera sig själv och gå igenom choklad historia, berätta om chokladens kvalite och förklara varför man tempererar chokladen. (Kemi har då aldrig varit min starka sida så vill ni veta varför man tempererar och hur chokladen är uppbygd med kakaosmör och grejer så får ni tyvärr GOOGLA eller varför inte anmäla er till en chokladkurs?)
Vi fick ta på oss en varsin t-shirt med deras logga på, förkläde och kockmössa! Under kursens gång fick vi göra en tryffel och smaksätta den med det vi själva kände för. Kryddor, likörer osv. Själv valde jag en Apelsin likör medans mamma tog svartvinbär. Sedan fick vi lära oss att temperera chokladen.
Och oj oj oj så fel vi gör hemma i våra kök när man smälter choklad!

Själv bryter jag sönder blockchokladen, häller i den i en skål och slänger in den i mikron. Tar ut choklade, rör runt och upptäcker att allt inte är smält så jag slänger in den en stund till på högsta effekt tills allt är smält.
Jag häller ut den/ringlar den/ gör dekorationer men vad händer? Jo den blir ju vit! Eller så stelnar den inte alls!?
Känner ni igen er? ;)

Men här då skulle man ha i den i mikron, ta ut den mäta temperatur och var den i rätt temperatur så skulle man ha ut den på ett marmorbord och kleta ut den. Detta gjorde man för att chokladen skulle sjunka ner till en annan temperatur. Sen skulle den in i mikron igen och höjas till en tredjetemperatur innan man kunde använda den.

Det kanske låter krångligt och ja, det var det första gången men andra gången gick det lättare. Övning ger färdighet. Sedan kunde man börja med själva gjutningen av praliner. I med chokladen i formen och sen skaka den för allt man är värd för att undvika luftbubblor. Efter det skulle det skrapas och stelna innan man kunde fylla i tryffeln. Vi fick göra praliner i både mörk choklad och ljus choklad.

Allt avslutades med städning och packetering av praliner med små vita handskar på händerna för att undvika fingeravtryck på pralinerna. Kursen slutade 18.00.


Det är nog svårt att hänga med när jag försöker förklara men guuuuud så roligt jag hade!

Kursen går att bygga på senare om man vill och sammanlagt finns det upp till nivå 6. (och jag har redan planerat in att önska mig resterande kurser till kommande födelsedagar osv)

I utbildningen ingick:
- ett kurshäfte med recept och instruktioner
- en tröja med chokladskolans emblem
- diplom

Och inte nog med det. Man får ta med sig pralinerna hem som man har tillverkat (ca 50 stycken)!!! 


Herre gud jag skulle nog kunna babbla på om det här hur länge som helst men då skulle det inte vara någon som skulle orka läsa det här. Om det ens är någon som har orkat göra det nu.

Men en sista grej sen ska jag sluta.

All information om kurserna och skolan finns på den här sidan -> Cacao & Co Chocolate School

Ha det gott!

Kommentarer
Postat av: Linda

nja, faktiskt inte :) jag var dyng nervös i början men det har bara släppt mer & mer. så det är skönt :)

2009-10-21 @ 10:22:12
URL: http://lindakekkonen.blogg.se/
Postat av: joss

Vilken tur att det blev lyckat då. Verkade ju passa dig perfekt <3 ;$

2009-10-22 @ 17:29:08
URL: http://jossworld.blogg.se/
Postat av: joss

Vilken tur att det blev lyckat då. Verkade ju passa dig perfekt <3 ;$

2009-10-22 @ 17:29:10
URL: http://jossworld.blogg.se/
Postat av: Kajsa - Kajsas kondis

Åh vad kul det låter! Jag vill också gå pralinkurs. Måste nog anmäla mig snarast....

2009-10-23 @ 00:04:05
URL: http://kajsaskondis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0