Morot cupcakes

Efter en mäktig smörgåstårta så orkar man inte en enorm tårtbit också.
Utan jag bestämde mig för att göra små cupcakes där man fick äta så många som man själv kände för!

Jag använde mig inte av amerikanska muffinsformar utan vanliga pappersformar.

Ingredienser
2 ägg
2 dl socker
1 dl flytande margarin
2 dl naturell yoghurt
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
3 dl rivna morötter
1 ½ - 2 tsk kanel

Glasyr
50 g mjukost (philadelphia)
30 g smör
3 dl florsocker
1 msk vaniljsocker

Garnering
små tunna runda skivor morot
citronmellis

Gör så här:
1.
Vispa ägg och socker pösigt.
2. Blanda vetemjöl, bakpulver, bikarbonat och kanel i en skål.
3. Tillsätt mjölblandningen i äggsmeten tillsammans med det flytande margarinet och yoghurten.
4. Vänd i morötterna.
5. Klicka i smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 12 minuter.

6. När muffinsarna har svalnat så smälter du mjukosten och smöret i en kastrull.
7. När det har smält drar du undan kastrullen från plattan och tillsätter vaniljsockret och florsokret och rör runt. Det ska inte vara några klumpar!
8. Garnera med 3 skivor morot och ett blad citronmellis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0