Knäckestjärnor

Idag har jag bakat och fixat hela dagen! Har både gjort en fransk kola, två olika sorters tryfflar- en med hallon och en med hasselnöt- och sen har jag gjort knäckebröd. Antar att jag inte är den enda som har börjat samla på böckerna från Aftonbladet (Hela Sverige Bakar), men i alla fall där i hittade jag ett super enkelt recept på knäckebröd som skulle passa perfekt till julbordet eller en ostbricka!

I boken heter receptet dock Knäckehjärtan men eftersom jag gjorde stjärnor så fick de bli döpta till Knäckestjärnor här i bloggen.


Ingredienser:

25 g jäst
2 dl fingervarmt vatten
½ dl olja
½ tsk salt
½ msk malda brödkryddor
½ tsk lätt krossade kumminfrön
4½ dl grovt rågmjöl
1 dl dinkelmjöl

1 ägg till pensling

Att strö på: Kumminfrön, Fänkålsfrön, Pumpafrön, Linfrön, Sesamfrön, Flingsalt (jag använde endast kumminfrön, sesamfrön och flingsalt, det räckte gott och väl)



Gör så här:
1. Sätt ugenen på 210 grader. Lös upp jästen i fingervarmt vatten med en trägaffel i en bunke.
2. Tillsätt olja, salt, brödkrydda, kumminfrön och mjöl och arbeta ihop till en smidig deg. Degen behöver inte jäsa.
3. Dela degen i mindre delar och kavla ut delarna tunnt. Skär eller tryck sedan ut figurer med tex pepparkaksformar. Placera på plåtar med bakplåtspapper och nagga med en gaffel.
4. Pensla med uppvispat ägg och strö på frön och salt.
5. Grädda o övre delen av ugnen i ca 8 minunter. Passa brödet ordentligt så att det inte bli bränt.



Lycka till!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0