Williamstårta

Ojojoj här ska ni få se hur duktig jag är på paint!

Nej, men så här var det:
Jag fick förfrågan om jag kunde berätta vad en williamstårta innehåller och hur den ser ut.



En Williamstårta har:

Ljusa bottnar
Vaniljkräm
i det nedersta lagret
En kupol med grädde, blandat med hackade konserverade päron. Innehåller även lite grönkaramellfärg och/eller lite päronessens för att få fram rätt färg och smak.

Sen stryker man upp hela tårtan med grädde
Klär den i marsipan och sen har man på smält mörk tryffel över hela tårtan!
Nere på kanterna har man på lite hyvlad, rostad mandel och så dekorerar man med blomma och blad.


Jag hittade en bild på google

Den här bilden är lånad från stigscafe.se


Självklart kan tårtan variera i utseende, smak och innehåll beronde på vart man köper tårtan. Tex där jag praktiserar har dom en marängbotten i också och nu när jag googlade efter bild på tårtan så dök det upp något ställe som hade päronvaniljkräm i botten.


Trevlig helg på er!

Kram Matilda


Kommentarer
Postat av: Gino

Jag älskar Williamstårta.



Vart bor du ?

Kan man köpa en av dig ?

Du verkar proffs på den =)



kram

2011-09-12 @ 14:25:20
URL: http://www.ginov.com
Postat av: a

Hej,

Kul att du lagt upp en beskrivning av hur tårtan är uppbyggd. Tänkte bara fråga, är det ytterligare ett lager tårtbotten över grädden innan marsipanen läggs på?

Kul blogg förresten :))

Ha det gott,

Mvh

Alex

2012-04-10 @ 00:22:24
Postat av: bagare

alex, de e ett lager med botten mellan pärongrädden och marsipanen, annars blir marsipanen blöt och löser upp sig en aning. Men dra ett tunt lager grädde eller smörkräm över topplocket för att fästa marsipanen bättre :)

/bagarn

2012-05-10 @ 14:46:23
Postat av: Matilda

Bagarn: Jag har redan skickat ett mail där jag tydligt har informerat om hur tårtan är uppbygd ;)

2012-05-10 @ 21:06:36
URL: http://maatildaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0