Banankaka

Om jag ska äta en banan då ska den vara hård och ha grönt skal. Jag skulle aldrig stoppa i mig en sån där banan som har gult skal och bruna fläckar. En sån där som är helt mjuk och mosig. Usch!


Men vet ni vad som är perfekt med just sådana bananer? Med det här enkla receptet fixar du hur lätt som helst super gott fikabröd till kaffet!


Ingredienser:

100g margarin

3 dl socker

2 ägg

5 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

1 tsk ingefära

2 tsk kanel

2 bananer

½ dl kallt kaffe


Gör så här:

1. Vispa margarinet och sockret poröst. Tillsätt ett ägg i taget.

2. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, ingefära och kanel i en separat skål. Häll sedan i det i smeten.

3. Mosa bananerna och tillsätt dem och kaffet i smeten.

4. Smörj och bröa en passande form och häll i smeten.

5. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader, i 1 timme.

     Låt kallna.

OBS! På bilderna har jag gjort dubbelt!



Påminner om sockerkaka till utseedet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0