Steg för steg: ROS

Här kommer äntligen min beskrivning på hur man gör rosor. Bilderna är inte perfekta men de får duga!


Rulla ut marsipanen till en lång korv


Dela den i mindre bitar. Försök att få dom ungefär lika stora.


Rulla till små bollar.


Tryck ut så att de blir platta.


Tryck ut kanterna med en sked. Vinkla skeden lite.


Kanterna ska tunnas ut med skeden..


..och så här ska resultatet av bladen se ut.



Rulla ihop en blad till en liten knopp. Det är själva knoppen som är stommen till hela rosen.



Sen klär du på rosen, blad efter blad tills du tycker att rosen ser färdig ut. Själv brukar jag använda 4-5 blad per ros.

Se där! Då var det klart.

Det är inte säkert att man lyckas första gången. För mig har det krävts mycket övning och jag kan visa skillnaden på rosorna som jag gjorde för lite mer än 6månader sen och rosorna som jag gör idag.

<- För 6månader sen / Idag -> 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0